Helsinki valitsi ehdokkaat

Tässä blogissa YPSYn pj Eila Nevalainen kirjoittaa SDP:n tulevasta puoluekokouksesta ja siihen valmistautumisesta.

Aiheet tänään:

• Pj-keskustelu verkossa: https://aikamerkki.org/live Katsokaa ja yllättykää!
  • Helsingin ehdokkaat puoluehallitukseen
  • Käänne periaateohjelman valmisteluissa
  • Puoluesihteerit esittäytyvät

Helsingin ehdokkaat SDP:n puoluehallitukseen ovat Vertti Kiukas ja Kaarin Taipale.  Puoluekokousryhmä päätyi tähän tulokseen äänestäen 14.1. pitämässään kokouksessa. Kiinnostuksensa puoluehallituksen jäsenyyteen olivat Vertin ja Kaarinin lisäksi ilmaisseet Ville Jalovaara ja Risto Kolanen.

Vertti Kiukas on sosiaalialan kattojärjestön (Soste) pääsihteeri, Kaarin Taipale kaupunkitutkija ja helsinkiläinen kuntapoliitikko.

Puoluekokoukseen on tulossa sääntömuutosesitys, jonka mukaan puoluehallitukseen valittaisiin yksi jäsen kustakin sd-piiristä eli 13 jäsentä sekä pj, varapuheenjohtajat ja puoluesihteeri. Helsingin ryhmän enemmistö kannattaa esitystä, joskin merkittävä osa edustajista oli nykymallin puolella (koeäänestys 20-13). Vaakakupeissa on toisaalta oman paikan turvaaminen piirille, toisaalta mahdollisimman monipuolinen ja asiantunteva puoluehallitus.

Asettamalla kaksi ehdokasta preferenssijärjestykseen on Helsingin neuvottelijoille annettu mahdollisuudet toimia, menipä sääntömuutos läpi tai ei. Jos muutos hyväksytään, uudet säännöt ovat voimassa jo Lahden puoluekokouksessa. Jos nykysäännöt jäävät voimaan, Helsinki tavoittelee kahta paikkaa puoluehallituksessa.

Periaateohjelma

Periaateohjelman käsittely on saamassa uuden käänteen, joka ei ole yllätys.  Ohjelmaluonnosta on työstetty kaikkien piirien yhteisessä työryhmässä, jossa Helsinkiä edustaa Risto Kolanen. Nyt on putkahtanut esiin ehdotus, että Turun periaateohjelma jäisi voimaa ja tämä Lahden puoluekokoukselle laadittu ehdotus hyväksyttäisiin Suuntaviitat-asiakirjana eli periaateohjelmaa kepeämpänä kannanottona.  Työ jatkuu edelleen.  Erityisen tärkeätä on miettiä, miten tämä mahdollinen päätös kuvataan ja perustellaan järkevästi ja vakuuttavasti.

Puoluesihteeriehdokkaat

SDP:n puoluesihteeriksi on ehdolla neljä henkilöä: PAMin yhteiskuntasuhteiden päällikkö Hanna Kuntsi, lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila, vanhempi asiantuntija ja toimitusjohtajan sijainen Antton Rönnholm ja päätoimittaja Mikko Salmi.

Kaikki ehdokkaat vierailevat Helsingin ryhmän kuultavina. Lauantaina 14.1. esittäytyivät sujuvasti ja osaavasti Hanna Kutsi ja Antton Rönnholm. Heihin voi tutustua verkkosivuilta: www.hannakuntsi.fi ja www.antton.fi.

Seuraavassa kokouksessa kuullaan Tuomas Kurttilaa ja Mikko Salmea.

Aloitteet

Aloitteiden käsittely puoluekokousryhmässä alkoi lauantaina ja jatkuu viikon kuluttua. Ryhmän mielestä yksi keskeisimpiä ja vaativampia asioita on sote ja se, miten puoluekokous määrittelee kantansa sote- aloitteisiin. Helsingin ryhmä ei ole tyytyväinen puoluehallituksen vastaukseen, vaan tekee oman ehdotuksensa, jota Vertti Kiukas työstää.   Tämä teema tulee arvatenkin nousemaan myös puoluekokouksen julkilausumaan.

Pj- keskustelut

Puolueen puheenjohtajaehdokkaat esittäytyvät eri puolilla maata järjestettävissä keskustelutilaisuuksissa.

Yksi parhaiten valmisteltuja paneeleja on ollut Demarinuorten tilaisuus Mikkelissä.

Erinomainen keskustelu on nähtävissä tallenteena https://aikamerkki.org/live Katsokaa ja yllättykää!

Helsingin ja Uudenmaan keskustelu on 30.1. Sanomatalossa.

Seuraava blogi ilmestyy 24.1. 2017 eli jälleen Helsingin ryhmäkokouksen jälkeen.