Huolellisia vastauksia aloitteisiin

Tässä blogissa YPSYn pj Eila Nevalainen kirjoittaa SDP:n tulevasta puoluekokouksesta ja siihen valmistautumista.

Kiinnostavia tapahtumia:

• Keskiviikkona 25.1. klo 21:05 pj-ehdokkaiden tv-tentti, A-studio
  • Torstaina 26.1. Sanna Marin YPSYssä klo 17:30, Paasitorni
  • Maanantaina 30.1. klo 17 pj-ehdokkaiden tentti  Sanomatalon torilla

Yli 200 aloitetta läpivalaisussa

Puoluekokoukselle tehdyt aloitteet olivat pääasiana Helsingin puoluekokousedustajien nelituntisessa palaverissa maanantaina 23.1. 2017.

Tässä vaiheessa ryhmä on käynyt läpi noin 150 aloitetta, jäljellä on vielä yli 50.

Puoluekokouksen ensikertalaisena voi mielihyvin panna merkille, miten perusteellisesti monet Helsingin valiokuntaryhmät ovat valmistelleet kannanottojamme. Suhtautumisessa on kolme päälinjaa:

• Useimmiten helsinkiläiset yhtyvät puoluehallituksen kantaan. Tähän ryhmään kuuluvat myös YPSYn kolme aloitetta (sisäilmaongelmat, monikulttuurisuus, valtion ja kirkon suhde), jotka ovat saaneet puoluehallitukselta vihreää valoa ja joille myös Helsingin puoluekokousryhmä antaa tukensa.
  • Joihinkin aloitteisiin, esimerkiksi soteen ja hyvinvointipalvelujen tuottamiseen kuntatasolla, on valmisteltu omat muutosesitykset, joilla tähdätään mm. kannanoton selkeyteen.
  • Lisäksi on aloitteita, joihin puoluekokousedustajilla ei ole yhteistä näkemystä, jolloin puoluekokousedustajat ratkaisevat kantansa kokouksessa. Esimerkki tällaisesta aloitteesta on EU:n ja ETAn ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta perittävien lukukausimaksujen poistaminen.

Puoluesihteeriehdokkaat

Maanantaina ryhmälle esittäytyivät puoluesihteeriehdokkaat, Demokraatin päätoimittaja Mikko Salmi sekä lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila. Edelliskerralla lauteilla olivat Hanna Kuntsi ja Antton Rönnholm.

Yleinen arvio on, että puoluesihteeriehdokkaat ovat hyvin tasaväkisiä ja päteviä, kukin omin vahvuuksin.

Periaateohjelma

Kaikkien piirien kannaksi on nyt varmistunut, että ohjelmaluonnos hyväksytään keskusteluasiakirjana tai suuntaviittoina, muttei periaateohjelmana.  Asiakirjaa kuitenkin työstetään eteenpäin, jotta se olisi mahdollisimman hyvä, olipa sen status tai nimi mitä tahansa. Esillä on edelleen myös ns. Tampereen ohjelma. Periaateohjelmatyö jatkuu joka tapauksessa Lahden puoluekokouksen jälkeen sen antamin evästyksin.

Puheenjohtajaehdokkaat

Timo Harakka, Antti Rinne ja Tytti Tuppurainen ovat ennen puoluekokousta kaikkiaan 11 yhteisessä paneelissa eri puolilla maata.  Helsingin tilaisuus on 30.1. klo 17 Sanomatalossa.

Keskiviikkona 25.1. puheenjohtajaehdokkaat ovat A-studion televisiotentissä. Kannattaa seurata ja olla vilkkaasti mukana myös sosiaalisessa mediassa.

YPSYn kokous

Nähdään YPSYssä torstaina 26.1. klo 17:30.  SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Sanna Marin alustaa poliittisesta tilanteesta ja puoluekokouksesta. Kuulemme tuoreet uutiset puoluehallituksesta, joka kokoontuu saman päivän aamuna.

***

Seuraava blogi ilmestyy 1.2. 2017 eli Helsingin puoluekokousryhmän seuraavan kokouksen jälkeen.