Valtuuston enemmistö valitsee pormestarin

Ypsyn puheenjohtajan Eila Nevalaisen blogi käsittelee tällä kertaa Sdp-Helsingin piirikokousta

Nämä kuntavaalit poikkeavat kaikista aikaisemmista, muistutti SDP-Helsingin puheenjohtaja Pentti Arajärvi avatessaan piirikokouksen maanantaina 13.3.

Helsinki on mullistanut organisaationsa. Johtamisessa otetaan käyttöön pormestarimalli. Sen vuoksi myös vaaliasetelmaksi  tarjotaan kahden pormestariehdokkaan kaksinkamppailua. Heistä kumpaakaan ei kuitenkaan valita suoraan pormestariksi, sillä valtuuston enemmistö aikanaan päättää, kuka  valtuutetuista nousee pormestariksi.

Helsingin Sdp asetti ehdokkaakseen Tuula Haataisen helmikuussa pidetyssä ylimääräisessä piirikokouksessa.

Avauksessaan Arajärvi nosti esille muun muassa asuntotuotannon ja ilmaisen varhaiskasvatuksen. Sdp sai läpi vaalikaudella tavoitteen asuntotuotannon nostamisesta 7000 asuntoon vuodessa Helsingin vaikean asuntotilanteen helpottamiseksi. Tätä tavoitetta tukee myös hyväksytty yleiskaava.

Valtuustoryhmän puheenjohtaja Tomi Sevander mainitsi katsauksessaan mm Helsingin vahvan talouden.  Helsingin ylijäämää oli viime vuonna 450 miljoonaa euroa ja vuoden lopussa tilillä rahaa miljardi euroa. Sdp on ollut koko vaalikauden ajan mukana sopimassa budjetista. Yksi periaatteista on se, että investoinnit voidaan rahoittaa velalla mutta sen sijaa syömävelkaa ei kaupunki ole ottanut. Sevander huomautti, että Helsingillä on varaa toteuttaa maksuton varhaiskasvatus, joka on yksi Sdp:n keskeisiä tavoitteita.

Vaalikentille Sevander lähetti kolme ohjetta:

• Luottakaamme itseemme
  • Olemme joukkue
  • Vaalityön rinnalla: Pitäkää huoli itsestänne ja läheisistänne

Piirin tilanne

Toiminnanjohtaja Hanna Isbom kertoi, että piirin talous on vakautettu. Vaalien välillä piiri on tehnyt ylijäämää, joka antaa turvaa tuleviin vaaleihin.  Viime vuoden lopulla virisi Isbomin mukaan tuntuva kiinnostus sekä Sdp:n jäsenyyttä että kuntavaaliehdokkuutta kohtaan. Osa viime hetken ehdokkaista ei mahtunut listalle.

YPSYllä on tänä vuonna 7 piirikokousedustajaa ja -varamiestä. Jos jäsenmäärä pysyy samalla tasolla, myös vuodelle 2018 voidaan valita seitsemän edustajaa. Ratkaisevaa on jäsenmäärä  tämän vuoden  kesäkuun lopussa. Yhdistys saa piirikokoukseen yhden edustajan alkavaa 20 jäsentä kohti.

Muistilippu

• YPSYn kevätkokouks 23.3. klo 17 Paasitornin Tarja Halonen -salissa
  • Valtuustoryhmän puheenjohtaja Tomi Sevander alustaa 23.2. klo 18
  • YPSYn jäsenistä ovat kuntavaaliehdokkaina viestintäpäällikkö FM Nina Castén ja varhaiskasvatuksen erityisopettaja KM Kirsi Sutton.